Зустріч з представником внутрішніх справ

           Зустріч з представником органів внутрішніх справ

Знай закон з молоду

Обладнання: тести, виставка книг на правову тематику, вислови: «Благо держави – найвищий закон»( латинський вираз), «Право створено на користь людству»(латинський вислів), « У біду потрапляють, як у прірву, раптово, але в злочин входять по щаблях» (Бестужев-Марлинський),         « Твоя діяльність визначає твою цінність» (Й. Фіхте).

 

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.  Не за горами  час, коли ви закінчите школу і вступите у самостійне життя. Від вас вимагається  успішно займатися дорученою справою, бути відповідальним, виконувати громадянські обов*язки — хорошого трудівника, захисника Вітчизни, патріота, борця з недоліками і зловживаннями в суспільстві, господаря багатств країни, сім*янина. Державі буде важлива ваша думка , ваші пропозиції щодо проектів законодавчих актів, які вносяться на широке обговорення. При цьому корисно поповнювати свої правові знання. І особливо важливим є зміцнення готовності боротися зі злом, непримиренність до того, що заважає нам жити . Тому, якщо сьогодні ви навчитеся поважати право так, щоб його вимоги стали вашими переконаннями , а повсякденне додержання юридичних норм – звичкою, вам гарантоване комфортне місце у суспільстві.  Саме з цією метою ми і зібрались сьогодні і запросили працівника правоохоронних органів.

 

УЧЕНЬ. Закон і право, право і закон —

                Рушійні сили для життя людини.

                 А їх знання надасть нам вірний тон

                 У розвитку держави – України.

                  Регулювати світ людських стосунків,

                 Впровадити державницький процес –

                Все в правознавстві міститься в рахунку:

                Розумно й чесно твориться прогрес.

                Щоб забезпечить молодим майбутнє,

                Свідомо накопичуєм знання.

                Все, що завчили, стане незабутнім,

                 Конкретно хочем жить, не навмання.

УЧИТЕЛЬ. З правовими питаннями ми зустрічаємось часто. Помилковою є думка, ніби сфера застосування права обмежується покаранням осіб, які вчинили різні правопорушення. Наші повсякденні вчинки мають часто правову оцінку. Право, закон супроводжують людину все її  життя. Щоб уміло і правильно користуватись своїми правами і добре виконувати свої обов*язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Слово надається нашій гості.

(ВИСТУП ГОСТІ)

УЧИТЕЛЬ . Старшокласників нашої школи  цікавить багато питань.

·         Чи були випадки вбивства молодих людей у нашому місті останнім часом?(Відповідь)

УЧЕНЬ.

Убили парня , запросто так,

За здорово живешь, спокойно, как в игре.

И это было не за тыщу верст от города,

А рядом во дворе.

Еще пылали окна , между тем

Он так кричал, прижав ладонь к груди,

Как будто накричаться захотел

За долгое молчанье впереди.

Крик жил отдельно, вырастал стеной,

Подвалы заполнял и чердаки,

Он ошалело тыкался в звонки,

Ломился в двери и в замках визжал,

А воздух был почти воспламенен,

И сигаретки прыгали у рта:

« Вот если бы не вечером , а днем,

Вот , если бы на фронте, я б тогда…»

И все… И только молний пересверк,

И все…И не остановился век…

Какое это чудо – человек!

Какая это мерзость – человек!               (Э. Асадов.)

УЧИТЕЛЬ.Я думаю, ви зрозуміли зміст з цього вірша, де засуджуються і вбивці, але разом з ними люди байдужі, які не допомогли вмираючому хлопцеві. А тепер я хочу звернутися до вас всіх з запитанням : А як би ви повели себе в подібній ситуації?

Учні висловлюють свої думки.

·         Які правопорушення найбільш поширені серед учнів шкіл міста і району?(Відповідь)

·         Розкажіть , будь ласка, чи були за останні два роки засуджені до позбавлення волі молоді люди віком до 18 років і за які злочини?

·         Які злочини за останні роки переважають серед молоді ?

·         Часто чуєш серед молоді такі слова : « Важке життя настало, зарплати людям не вистачає,а учні  -- ті й зовсім не заробляють, хіба що під час канікул. А хочеться гарно пожити, одягнутися. Де ж взяти гроші? І інколи молодь іде на злочин. Що на це скажете ви?

·         Чи є у нашому місті молодь, яка ніде не вчиться і не працює?

      7.Чи є в нашому місті наркомани серед молоді до 18 років?

      8.

Женщина уходит из роддома

Уходит женщина от счастья.
Уходит от своей судьбы.
А то, что сердце бьется чаще,-
Так это просто от ходьбы.

Она от сына отказалась.
Зачем он ей в семнадцать лет!
Не мучат страх ее и жалость.
Лишь только няни смотрят вслед.

Уходит женщина от счастья
Под горький ропот матерей
Ее малыш-комочек спящий-
Пока не ведает о ней.

Она идет легко и бодро,
Не оглянувшись на роддом.
Вся в предвкушении свободы,
Что опостылеет ей потом.

Но рухнет мир, когда средь ночи
Приснится радостно почти
Тот теплый ласковый комочек,
Сопевший у ее груди..

Андрей Дементьев

           Чи були у нашому місті випадки, коли молоді дівчата, що народжували, залишали новонароджених у пологовому будинку? Чи несуть вони за це кримінальну відповідальність?

9.Чи були за останній рік в нашому місті вбивства людей? Хто їх здійснив?

      10.Ми, учні, часто буваємо в місті і бачимо, що молоді люди здійснюють різні погані вчинки : б*ються, вживають нецензурні слова, ходять по вулицям у нетверезому стані. Скажіть, за які з цих дій людину може покарати міліція і яким чином?

   11.Скільки учнів шкіл міста  стоять на обліку в інспекції у справах неповнолітніх і за які порушення?

   12. Якщо учень потрапив за якусь провину на облік в ІСН , то через який час його знімають з обліку і що для цього треба робити?

   13.Чи були випадки загибелі працівників міліції під час виконання службових обов*язків у нашому районі за останні роки?

   14..Яку людину ви можете назвати « справжньою» людиною ?

УЧЕНЬ

Ти знаєш, що ти – людина,

Ти знаєш про це, чи ні?

Усмішка твоя — єдина, руки твої – єдині, очі твої – одні.

Більше тебе не буде. Завтра по цій землі

Інші ходитимуть людини, інші кохатимуть люди

Добрі, ласкаві і злі.

Сьогодні – усе для тебе : озера , гаї , степи,

І жити спішити треба, любити спішити треба,

Гляди ж , не проспи.

Бо ти на землі – людина, і хочеш того чи ні,

Усмішка твоя – єдина, руки твої – єдині,

Очі твої – одні.

                                                             (В. Симоненко)

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Діти! Різні кримінальні історії цікаві, коли їх дивишся на екрані телевізора, але в реальному житті в них краще не потрапляти. Тож послухайте деякі поради.

 1.ЩОБ НЕ ПОТЕРПІТИ ВІД ЗЛОЧИНУ ТА УНИКНУТИ ІНШИХ НЕПРИЄМНОСТЕЙ.

·         Не гуляй сам і не шукай собі пригод в небезпечних місцях ( на пустирях, будівельних майданчиках, тощо).

·         Пам*ятай, що надмірна цікавість веде не до добра :не чіпай знайдені предмети, не втручайся у справи інших, особливо у сварки та бійки, почувши постріли, тікай у інший бік.

·          Не ходи вулицями у пізній час без дорослих, намагайся виглядати чистим і охайним, аби не справляти враження бездоглядного.

·         Будь обережним, коли заходиш до під*їзду. Якщо там темно, дочекайся сусідів.

·         Ніколи не відчиняй двері квартири стороннім людям.

·         Не спілкуйся з підозрілими особами, відмовляйся від їхніх доручень, щось кудись віднести чи передати на словах.

·         Не дозволяй незнайомцям заманити себе у пастку – не вір обіцянкам, відмовляйся від подарунків або запрошень « у гості».

·         Не вживай речовин сумлінного походження, які можуть викликати отруєння чи втрату самоконтролю .Май  на увазі, що правопорушення , скоєне у стані алкогольного або наркотичного сп*ягніння, обтяжує провину.

·         Не будь надто самовпевненим, у сумнівній ситуації звернися по допомогу до будь-кого з дорослих (зроби вигляд, ніби вони твої знайомі)

·         Уникай місць, де збирається збуджений натовп та можливі правопорушення громадського порядку.

·          Під час проведення масових заходів не привертай до себе уваги зухвалою поведінкою, гучними вигуками, незвичним одягом.

·         Не наближайся до п*яних людей, які поводяться дивно і можуть бути здатними на небезпечні непередбачені дії.

·         Не носи з собою предмети ( ніж, кийок, патрони, тощо) , наявність яких може викликати підозру або бути поставлена у вину; а ось учнівський квиток чи будь яке посвідчення особи тобі не завадять.

·         Не вдавай з себе героя, при небезпеці тікай у людне чи освітлене місце, користуйся міліцейським свистком, який завжди має бути напоготові.

2. ЯКЩО УСІ ЗАПОБІЖНІ ЗАХОДИ НЕ ДОПОМОГЛИ І ТЕБЕ ЗАТРИМУЮТЬ :

1. Не тікай, не чини опір. Краще потрапити до міліції , ніж під колеса автомобіля чи до лікарні.

       2.Будь чемним з працівниками міліції, не намагайся « залякати» їх своїми впливовими батьками.

       3.При можливості проси друзів якнайшвидше повідомити про твоє затримання твоїх батьків. Не роби дурниць, не потрапляй у міліцію «за компанію».

     4. не бреши працівникам міліції. Якщо не хочеш казати правду, --мовчи та плач, але не дозволяй себе залякати, не давай свідчень проти себе, не бери на себе зайвого – кожен має відповідати за свої вчинки сам.

   5.Знай, що права та інтереси неповнолітніх захищає закон. Якщо тебе затримано, вимагай від працівників міліції пояснення причин твого затримання та роз*яснення твоїх прав.

   6. У якій би ролі ти не потрапив до міліції ( потерпілого, свідка , підозрюваного чи правопорушника) , твої права відстоюватимуть твої законні представники , насамперед це батьки чи особи, які їх заміняють, а ,при потребі, й фахівці ( адвокат, педагог, лікар)

3. НЕЗНАННЯ ЗАКОНУ НЕ  ЗВІЛЬНЯЄ ВІД ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ, ОТЖЕ ЗНАЙ :

·         1.Якщо ти малолітній правопорушник, то тобі та твоїм батькам доведеться нести передбачену законом відповідальність.

·         До 11 років дитина неосудна, але за її вчинки відповідають батьки, або особи, котрі їх заміняють, вони можуть бути оштрафовані або змушені відшкодувати заподіяні дитиною збитки.

·         Бездоглядну дитину віком до 15 років після встановлення її особи та всіх обставин, що призвели до бездоглядності, відповідні органи передають на виховання  спеціально призначеним опікунам або до відповідних виховних закладів.

·         Підлітки у віці від 15 до 18 років можуть бути віддані під нагляд піклувальників або до відповідних виховних закладів.

·         Неповнолітні віком від11 до 18 років можуть бути притягнуті до відповідальності за неналежну поведінку (систематичне ухилення від навчання та праці, бродяжництво, жебрацтво, дрібні злочини тощо) й направлені вироком суду чи за рішенням уповноважених служб у справах неповнолітніх на перевиховання до спеціальної школи.

·         Закон установлює кримінальну відповідальність за протиправні дії з 16 років.

·         Неповнолітні, яким на момент вчинення тяжкого злочину ( вбивства, зґвалтування , грабежу, злісного хуліганства тощо) виповнилося 14 років, можуть бути за вироком суду позбавлені волі строком до 10 років з відбуванням покарання у виховно-трудовій колонії.

·          Якщо заподіяний злочин не становить великої небезпеки для суспільства, до неповнолітнього можуть бути застосовані примусові заходи виховного характеру.

4ПАМ*ЯТАЙ:

·         Працівники міліції мають право затримати підозрілого неповнолітнього тільки на три години для з*ясування його особи . Відлік часу починається з моменту складання протоколу про затримання.

·         При складанні протоколу краще бути ввічливим і чемним, давати тільки загальну інформацію про себе( прізвище, ім.*я , вік та адресУ)

·         Якщо ти приховуєш ці відомості, і твої батьки через це не знайдені, тебе можуть помістити на 30 діб до дитячого приймальника – розподільника для встановлення твоєї особи. Звичайно, перебування в цьому закладі не піде тобі на користь.

·         Про затримання мають бути негайно повідомлені твої батьки або особи, які їх заміняють.

·         Важливо, щоб протокол затримання був оформлений правильно, тому прочитай його уважно і зверни увагу на зазначені в ньму дату і час затримання, бажано запам*ятати зміст протоколу, а також прізвища і посади працівників міліції, дії яких, можливо доведеться оскаржити.

·         Про свої потреби та права краще вести розмову не з рядовим міліціонером, а з офіцером, бажано з працівником ІСН.

·         Тобі зобов*язані надати медичну допомогу при пораненні, хронічній хворобі ( наприклад, діабеті), дозволити скористатися туалетом, ти маєш право зателефонувати батькам.

·         Тебе не мають права тримати у камері попереднього затримання разом із дорослими.

·         Щире розкаяння може полегшити твою долю — краще, щоб тебе мали за налякану дитину, ніж за досвіченого і самовпевненого злодія.

·         Триваліше затримання ( арешт ) можливе тільки з санкції прокурора у випадках, передбачених законом, коли неповнолітній був затриманий на місці злочину, впізнаний як злочинець свідками, на його одязі виявлені сліди злочину (наприклад, плями крові) або в нього виявлено знаряддя злочину ( зброя тощо ).

·         Міліція не має права тебе допитувати інакше, ніж у присутності твоїх законних представників –батьків, адвоката, лікаря. Адвокат має бути допущений до участі у твоїй справі не пізніше 24 годин після затримання, через 72 години тобі має бути представлене звинувачення або тебе повинні звільнити.

·         Якщо впродовж 30 діб твої батьки чи опікуни не знайдені, то рішенням служби у справах неповнолітніх тебе буде відправлено до закритого виховного закладу. Звісно, туди краще не потрапляти.

·         Якщо ти потрапив до відділення міліції або  до дитячого приймальника – розподільника, не вдавай з себе « крутого». Придивляйся до того , як поводяться інші, більше слухай і мовчи. Якщо знаєш якісь цікаві історії чи анекдоти — розваж інших, але не перестарайся, аби не перетворитися на блазня. Будь готовий до « приколів» і насильства. Зберігай почуття гумору й будь готовий постояти за себе, не жалійся, якщо тебе образили. Уникай участі в іграх « на інтерес», нікому не довіряй, ні про що не проси, не дозволяй іншим принижувати  себе.

·         Якщо тебе помістили до слідчого ізолятору – справи кепські, стережись, наслідки можуть бути трагічними. Слухай тільки порад свого адвоката та не втрачай надії на краще.

·         У слідчому ізоляторі неповнолітні мають мешкати окремо від дорослих.

·         Якщо тобі довелося побувати в міліції у будь-якій ролі, головне,-- зроби зроби з цього правильні висновки. Про такі випадки іншим краще не розповідати, це не додасть тобі ані слави, ані авторитету, а радше викличе непотрібні розмови та чутки.

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Від вашого імені я щиро дякую нашій гості за змістовну бесіду. Тепер, ніж щось вчинити, задумайтеся, які наслідки будуть від вашого вчинку .Не потрапляйте у подібні ситуації. Правові знання подібні до неосяжної галактики. Але кожному пересічному громадянинові деякі з них потрібно знати. Багато про що ви вже дізналися з уроків права та сьогоднішньої зустрічі. Я хочу перевірити, як ви засвоїли наші уроки і попрошу  Тетяну Миколаївну побути рефері на нашому турнірі.

                                

                                               БЛІЦ-_РОЗМИНКА «Хто перший?»

( За кожну правильну відповідь—1 бал)

1.Основний закон держави…  (Конституція)

2.«Конституція» у перекладі з латинської мови…( Устрій, установлюю)

3.Універсальна політична форма організації суспільства…(Держава)

4.Скажіть давньогрецькою мовою «влада народу»   …(Демократія)

5.Основне, невід*ємне право людини…(Життя)

6.Вищий ступінь розвитку живих організмів на Землі…(Людина)

7.Із якого віку настає кримінальна відповідальність?...(Всі , кому до вчинення злочину виповнилося 16  років, а за тяжкий злочин-вбивство, злісне хуліганство, крадіжка — з 14).

8.Як вирішується питання , коли призовник ухиляється від призову? ( Термін військової служби для нього продовжується на строк ухилення від призову)

9.Які дії з наркотичними засобами закон розглядає, як злочин?...(Виготовлення і зберігання наркотиків, схилення інших до вживання наркотичних засобів. Для медичних працівників — видача ліків-наркотиків без рецепту).

10.Ненормована  лексика, брутальна лайка учнів у школі — це прояв без культур*я чи протиправні дії ?(Дрібне хуліганство)

11.Чи можна розцінювати  як пустощі неправдиве свідчення про підготовку вибуху у школі учнем, який не бажає писати контрольну роботу? (Злочин)

12. З якого віку враховувати думку дитини в ході судового процесу обов*язково? (З 10 років).

13.Звідки може взятися власність у неповнолітнього? ( Дарунки , спадок, власні прибутки від заробітку.)

14.З якого віку дитина набуває право  на повагу її власної гідності? ( З народження)

15, Статус міста Києва в Україні ? (Столиця)

16. Грошова одиниця України.( Гривня).

17.Усна чи письмова угода між працівником та власником підприємства (договір).

18.Звільнення від кримінальної відповідальності, прощення –це…(амністія)

19.Розшифруйте абревіатуру СБУ (Служба безпеки України)

20. Вищий виконавчий орган України (Кабінет Міністрів)

21. Де відбувають покарання особи віком до 18 років ? (у виправно-трудових колоніях)

22.Як називається спеціаліст з кримінальних справ ? ( Криміналіст)

23.Чи можуть бути засуджені на довічне ув*язнення особи, які на момент злочину не досягли 18 років ? (Ні)

24.Що це за злочин : Напад із метою заволодіння  індивідуальним майном громадян, поєднаний з насильством, небезпечним для життя і здоров*я особи, яка зазнала нападу? ( Розбій).

25Особа, яка була засуджена не один раз. (Рецидивіст)

26Таємне викрадання індивідуального майна громадян?( Крадіжка)

27.Що таке конфіскація?(Примусове вилучення певного майна і передача його у власність держави)

28. Людина, яка у суді виступає захисником звинуваченого.(Адвокат).

         СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Ми сьогодні обговорили багато ситуацій і сподіваюсь ви почули одне важливе гасло « ніколи не треба падати духом», тому пропоную

                                              ХВИЛИНКУ ВІДПОЧИНКУ.

Учениця.

Кримінальна хроніка

Газет нині є чимало, лиш встигай читати.

Мотай на вус, й все на світі будеш добре знати.

А щоб ліпше заохотить люд  до цього млива,

Майже в кожній є газеті кримінальне чтиво.

І таке там є страхіття, що життя не миле.

Прочитаєш і здригнешся, кров холоне в жилах:

«Жінка вбила чоловіка, а бабуся внука».

«від грибів сім*я померла у страшенних муках.

Об*їлися мухоморів, блідої поганки».

«Кума  кума повісила у себе на ганку».

Всі ці жахи неймовірні за душу хапають,

Б*ють по нервах і по серцю, ще й у дріж кидають.

А це вичитала вчора , і приємно стало,

Що не все погано в світі, ще не все пропало.

Написано : « В П*ятихатках діда хоронили.

Все місто зібралося. Людей було – сила!

Катафалком, як належить, везли домовину.

А до цього дощ періщив дві доби без спину.

Вся дорога геть розмокла. Чорна, як те галля.

Катафалк той послизнувся—і шубовсть в провалля!

Там на друзки розлетівся, як трухлява ступа.

З домовини лишилася тільки трісок купа.

Та є Божа сила в світі, є ще херувими.

Шофер Іван й дід покійник …зостались живими.

 

ВЧИТЕЛЬ. Давайте перевіримо, а чи всі ви можете бути слідчими.

       Тест « Чи підходить вам роль слідчих?»

1.Що ви повинні краще запам*ятовувати?

 а) обличчя;

б) імена;

в) факти.

2. Під час зустрічі з незнайомими людьми ви в основному про них думаєте:

а) як вони розмовляють;

б) які в них нігті;

в)в чому вони одягнуті.

 

  3. Чи можете ви описати, у що ви були одягнуті у минулу п*ятницю

а) не дуже точно;

б) достатньо точно;

в)100%

4. Яка із цих ситуацій здається вам найбільш вірогідною?

а)людина друкує на машинці в боксерських рукавицях;

б)трирічна дитина в стовпчик додає великі суми грошей;

в) жінка стріляє з пістолета, який стоїть на запобіжнику.

5.Що, на ваш погляд, найбільш точно говорить про вік людини:

а) її зовнішність;

б)стиль одежі;

в) предмет розмови.

6. Чи можете ви, зустрівши людину на вулиці, відразу розпізнати в ній так званий злочинний тип?

а)далеко не відразу;

б)майже відразу;

в)завжди.

7.Чи є у вас звичка читати все, що ви тримаєте в руках?

а)так;

б) ні.

8. Чому б ви швидше за все повірили:

а) те, про що де-небудь прочитали;

б) тому, що розказали вам друзі;

в) тому, що вам здається правдивим.

9. Чи вірите ви в літаючі тарілки:

а) так;

б)ні;

в) не знаю.

10. Чи часто вам вдається відгадати кінець детективного роману чи фільму:

а) майже завжди;

б )рідко;

в) не дуже часто.

ВЧИТЕЛЬ Показники дуже гарні, тому пропоную

 

                      Розв*язання ситуації.

15-річний школяр, навчаючись їздити,  впав з велосипеда і розбив вітрину магазину. Хто несе відповідальність за заподіяні ним збитки?...(Батьки)

---Хлопчик написав на уроці записку дівчині, яка йому сподобалася. Вчителька відібрала записку і зачитала її вголос всьому класу. Як кваліфікує такі дії Конвенція про права дитини? (Порушена тайна переписки. Але порада: не пиши записок на уроці)

--Діти взяли без дозволу в музеї люльку. Хотіли погратися. Як ці дії кваліфікує закон  і яке він передбачає покарання.(Злочин. )

--Група осіб вчинила розкрадання речей із магазину. Розпочалось розслідування. В місті живе людина, яка достовірно знає, хто був серед злодіїв, але не заявляє про це в міліцію. Як ви охарактеризуєте вчинок цієї людини, що говориться про це в законі?.(Особа виявила бездіяльність, яка у законі називається недонесення і підлягає за це кримінальному покаранню.

--Юнак, який працює у майстерні, виготовив фінський ніж і подарував його своєму другові –учневі з 10 класу. Учень носив цей ніж у кишені. Чи встановлена за такі дії відповідальність, і хто повинен її нести у даному випадку ?(Незаконне виготовлення , а також збут і носіння холодної зброї, і карається законом)

Троє домовились вчинити крадіжку з продовольчого магазину. Двоє почали виламувати двері, а третій, усвідомивши всю огидність цих дій, вирішив відмовитися від злочинного наміру, потай відійшов у бік і втік. Ті, що залишилися, виламали двері магазину і вкрали продукти. Чи відповідатиме за крадіжку той, хто втік? (Не відповідатиме)

--Яка з перелічених дій 16-тирічного юнака є злочином, а яка адміністративним проступком:

А) Зірвав у парку квіти з клумби;

Б) Зняв з нетверезого хутряну шапку і втік з нею?

(1—адміністративний проступок, 2—злочин)

     Конкурс « РОЗКРИЙ ЗЛОЧИН»

Я зачитую логічні задачі на правову тему, а ви аналізуєте факти і розкриваєте злочин.

·         Ви приїздите в дім. Жертва — чоловік, лежить на долівці. Він убитий тяжким предметом по голові.  У передпокої міліціонери допитують чотирьох напівп*яних типів.

--Ми знаєм, що предмет убивства Анатолія — пляшка з вином, - говорить слідчий. – Ми взяли цих чотирьох тому, що вони грали з Анатолієм тут у карти. І хоча на пляшці є відбитки пальців всіх гравців, бо кожен час від часу брався за неї, щоб налити собі вина, вбивцею є один.

-- Ось вбивця, -- говорите ви, подаючи один із аркушів з відбитками пальців слідчому. Слідчий переводить погляд на людину з іменем Михайло.

  Михайло говорить: « Ні, я не вбивав. Так, ми пили вино і грали тут у карти. Мої відбитки на пляшці такі ж , як і всіх інших.»

--Подивись,--говорите ви, відбитки кожного ось такі, а твої інші. Вони дуже відрізняються. І це говорить, що ти скористався пляшкою, щоб вбити свого товариша.

Запитання: Чим відрізняються відбитки пальців Михайла від інших, і як ви могли звинуватити його?

Відповідь: Відбитки долонь і пальців інших гравців у карти були направлені до горла пляшки. Рука Михайла відбилася  на горлі пляшки, залишила там відбитки пальців, направлених до дна пляшки. Це й доводить, що Михайло використав пляшку як дубинку.

·         Біля дверей знаменитого гангстера Регса Кука Вас зустрів інспектор Робертс. Інспектор говорить:

--Регс тільки що повісився в саду за будинком. Він перекинув мотузок через гілку дуба, надів на шию петлю і зіскочив з ящика.

Слідом за інспектором ви йдете до дерева. Там на гілці висить тіло. Ви аналізуєте ситуацію—витріщені очі, гарно одягнений і взутий у вечірні туфлі, шкіряні носки яких шкребуть по верху дерев*яного ящика. Ви бачите поруч Майка Малоя—ділового партнера Регса.

--Він був підлим, говорить Майк,- але я його любив. Він винен мені велику суму грошей, але сказав, що розрахується сьогодні після прийому. Тепер мій боржник ніколи уже не заплатить.

Ви повертаєтесь до інспектора і кажете:

--Шукайт евбивцю. Я не вірю, що Регс сам наклав на себе руки.

Запитання: Чому ви думаєте, що це вбивство?

Відповідь:«Носки вбитого шкребли по верху дерев*яного ящика». Якби Регс зіскочив з ящика, його ступні були б на декілька сантиметрів нижче верха ящика

Ми переконались у гострому розумові наших учасників, а тепер перевіримо вашу кмітливість. Що знаходиться у «чорному ящику»? У цьому ящику річ, яка може знадобитись і працівникові охорони законності , і злочинцеві. Цю річ легко придбати у торгівельній мережі. Фабрика, яка виготовляє цю річ, виробляє ще й предмети домашнього вжитку, взуття, іграшки і т.ін. Ця річ схожа на предмет, який ви бачите щодня і неодноразово.(Гумові рукавички)

-

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ І НАГОРОДЖЕННЯ ПЕРЕМОЖЦІВ.

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Коли правова культура українців буде на високому рівні, тоді не будуть порушуватись  права і свободи людини в нашій державі. Ви повинні знати свої права і вміти їх реалізовувати. Лише у цьому випадку ви зможете їх захистити. Нехай вашим девізом стане вислів Василя Стуса : «Знання ваших прав --  ваша сила».

УЧЕНЬ.

Не нарікай на глухість душ людських,

І не гостри в злобі на них зубів.

А ти , що людям доброго зробив,

Що вимагаєш доброти від них?

Чого мовчиш? Подумай і збагни,

Але уже з низької висоти,

І зваж, і переваж, а хто є ти?

І , зваживши, нікого не вини,

А сам в своє нутро душі заглянь,

Чи там хоч раз добром світила рать?

І променем світилося святим?

І ти збагнеш, що до твоїх страждань

Не відгукнеться власна глухомань.

 

А ти шукаєш в людях доброти…